Home Notícies i articles Com és el Servei d’Inserció Laboral de Mambré des de dins?

Com és el Servei d’Inserció Laboral de Mambré des de dins?

29/12/2015

Es pot arribar a l'exclusió social per molt diversos motius. El problema econòmic pot ser tant la causa com la conseqüència, de dificultats personals entre les quals es poden comptar la manca de vincles, addiccions, desnonaments o dificultats socials per a una reinserció real després de complir condemna, per exemple. Hi ha molts més motius que poden portar a una persona, en principi totalment adaptada a la nostra societat, a la més absoluta solitud i a formar part d’un cercle viciós de marginació i progressiva pobresa.

No ve al cas el perquè jo, també, em vaig incloure en aquest grup exclòs. La veritat, és que espiritualment no em molestava, ja que molts dels valors i principis que regeixen aquesta societat del benestar aparent, no em representen i no m’hi identifico en absolut. És potser, en part, aquesta manca de representativitat la que va accentuar que em veiés abocat a engrossir la llista de persones que estaven a punt de cronificar-se en un estat de carència límit.

Aquí entra el Servei d'Inserció Laboral de la Fundació Mambré, que és l'entitat per a la qual escric aquestes línies orgullosament. Una associació que em va acompanyar cap  a la reinserció social. I és que un pot estar recuperat de pràcticament tot, però si et veus davant d'un panorama de molt temps lliure, sense feina, sense ingressos guanyats a pols, totes les defenses i autoestima que has anat llaurant en la teva recuperació, poden anar-se a poc a poc dilapidant.

Però no faré d'aquest escrit un pamflet d'ètica barata. La veritat és que sempre preferiré estar amb cert confort en aquesta societat hipòcrita i lluitar contra el que em desagrada "des de dins" que ser algú sense veu ni vot, i que va estar a punt de perdre fins i tot la dignitat.

Abans de res vull transmetre efusivament que em sento molt afortunat d'haver nascut en un lloc on des de moltes institucions, tant públiques com privades, es recolza, encoratja i anima a persones que, com jo, si no hagués estat per aquestes entitats, s'haguessin vist abocades irremeiablement a un abisme del qual és impossible sortir.

Vull agrair en general tots els serveis dels que he estat beneficiari. En l'àmbit de la salut física i psicològica he estat cuidat, analitzat i canalitzat; he pogut administrar algun recurs econòmic; m'he sentit acompanyat en una travessa que, en realitat, no se m'ha fet tan llarga, ja que he gaudit de la meva recuperació pràcticament cada dia (sempre hi ha dies menys afortunats).​

Així que després d’un llarg període de recuperació i teràpia, em vaig trobar davant un paisatge laboral que feia pena en tots els sentits possibles. Ja era, i és, difícil trobar feina. Encara més si un presenta en la seva vida laboral buits que no es poden explicar realment, períodes en què un s'ha dedicat a si mateix, en fi, un “plus” afegit de dificultats per trobar feina en aquest mercat laboral tan decebedor com estructuralment deficient.

Al SIL de Mambré, em van oferir un acompanyament molt personalitzat basat fonamentalment en:

Assessoria: De tot tipus, però enfocada en l’àmbit laboral i acadèmic. Suggeriments d'obrir-me a nous camps de recerca de feina, consells sobre el currículum, recomanacions sobre portals d'ocupació i quina presència tenir en cada un d'ells.

Idiomes: Excel·lents les classes dels dimarts on s'aprèn amenament l'idioma de referència en el camp laboral. Converses, vídeos, frases útils i d'ús comú, tot això va fer que sortís de cada classe amb una real convicció d'haver après alguna cosa nova pel que fa a l'anglès

Equipament: Ordinadors amb connexió a Internet ràpida, programes d'ofimàtica actualitzats, correu electrònic...

Acompanyament. Permanent atenció. Em vaig sentir especial, com la resta dels meus col·legues, ja que l'atenció és súper personalitzada, la informació que recullen sobre un és exhaustiva i els permet particularitzar cada procés de recerca de feina. Amb ofertes sempre d'acord als meus coneixements i aptituds, ni una sola vegada es va plantejar un camí que no fos d’ acord a les meves motivacions i interessos.

El que de veritat em va ajudar va ser el compromís d'acudir a les seves instal·lacions dues vegades a la setmana, de manera que la meva percepció de fer alguna cosa útil per mi mateix creixia cada vegada que hi anava. El tracte humà que em van dispensar va ser tan agradable i sincer, proper, que em va fer sentir cada vegada algú vàlid i digne d'estar en el procés de recerca de feina.

Així mateix, la sensació d’estar recolzat per un grup de grans professionals que per parlar-te es posen a la teva alçada, és a dir, que eren tan humils com per xerrar amb tu de persona a persona, cosa que no passa, gairebé mai, quan hom intenta mantenir una conversa amb gent que té la més gran intenció però de vegades es perden en la burocràcia. Em refereixo al sentiment que t’envaeix quan estàs  davant d’una persona que et vol ajudar realment i per fer-ho troba l’eina de la comunicació senzilla, directa i humil. I és que quan un se sent poca cosa, degut a circumstàncies, culpes i traves pròpies, i troba un interlocutor comprensiu, directe i amable, percep com les il·lusions recobren força i el futur s’aclareix de forma diàfana.