Home Notícies i articles Llar Mambré

Franc Fernández
Responsable de la Llar Mambré

En poques paraules Franc, explica’ns què és la Llar Mambré

La Llar Mambré és un recurs d’emergència de curta estada pensat per aquelles persones que es troben en el primer moment d’exclusió residencial. El seu principal objectiu seria evitar acabar al carrer i la cronificació de la situació de sensellarisme. Oferim un espai transitori que possibilita poder sortir de la situació de crisi en la que es troben les persones en el moment d’entrar.

A la Llar Mambré estem també d’aniversari, el novembre passat va fer cinc anys que vam encetar aquest projecte; cinc anys des d’aquell dilluns 5 de novembre del 2012 quan van entrar els primers tres residents.

Què és per a tu la Llar Mambré?

Des de la Fundació Mambré ens agrada denominar els nostres recursos residencials amb el mot “llar”. Això no és quelcom casual, “llar” vol dir molt més que tenir només un sostre, també implica tenir un espai privat on poder guardar les teves pertinences, on poder descansar amb tranquil·litat, on poder tenir la teva privacitat, etc. Aquesta filosofia és la que seguim el personal de la Llar Mambré des del primer dia: aconseguim proximitat, complicitat i vincle amb els residents alhora que  respectem la seva privacitat.  Aquests aspectes crec que són els que li proporcionen el tret diferencial en relació a d’altres recursos residencials de primera acollida.

A qui / quan / quantes persones hem atès?

La majoria dels residents són derivats pels Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona i per altres entitats socials. Així mateix, el perfil de les persones resident ha anat canviant: inicialment eren majoritàriament homes sols, de mitjana edat i nacionalitat espanyola, i ara els perfils són molt diversos: per les seves habitacions han passat persones de totes les edats, orígens, cultures i religions; homes sols, dones soles, parelles sense fills, famílies monoparentals i famílies nuclears.

En poc més de cinc anys, des del 5 de novembre de 2012 fins el 31 de desembre del 2017, han passat per la Llar Mambré un total de 298 persones que corresponen a 219 unitats familiars. Gairebé 300 vides que a la Llar Mambré han trobat una segona oportunitat. Més concretament hem pogut atendre 130 homes, 109 dones i 59 menors d’edat, de més de 40 països diferents que inclouen tots cinc continents, amb majoria de nacionalitat espanyola (el 48%).

Què destacaries d’aquests 5 anys?

Destacaria aquestes 298 persones que han viscut a la Llar, però sobretot una altra dada molt significativa: el 77% dels casos a qui hem atès han tingut una sortida positiva, és a dir, hem estat un suport important en un moment de crisi personal que els ha servit per poder seguir endavant. Una de les coses que més m’emociona és rebre la visita d’antics residents que venen sovint a agrair-nos la nostra intervenció i que recorden amb estima el seu pas per la Llar Mambré, malgrat la situació difícil que estaven vivint.

Alguna cosa que t’hagi “tocat”

Treballar amb persones sempre té moments molt positius però també alguns força difícils. A mi els que més m’afecten són els que tenen relació amb infants. Recordo especialment dos d’ells: quan li van retirar la custòdia dels nens a una mare i se’ls van emportar a un centre de menors; i quan una altra mare va deixar el seu fill de poc més de 2 anys tota una nit tancat sol a l’habitació per anar-se’n de festa (durant la nit no hi ha personal a la Llar Mambré).

Alguna cosa que t’hagi fet somriure

Hi ha hagut moltes raons per somriure. Em ve al cap una senyora que quan li vaig ensenyar l’habitació va començar a plorar i plorar, i no parava. Quan vam aconseguir asserenar-la, ens va explicar que plorava d’emoció, que feia anys que no tenia una habitació per ella sola i amb lavabo, i acte seguit va començar a fer-me abraçades i petons.

Què li demanes al futur?

La Llar Mambré va ser oberta en plena crisi econòmica i llavors tots pensàvem que un cop finalitzada aquesta baixaria la quantitat de persones que necessiten un recurs com la Llar Mambré. Desgraciadament la realitat és que no ha estat així, continuem tenint les habitacions sempre plenes i amb llista d’espera, i quasi diàriament rebo derivacions d’un o altre Centre de Serveis Socials. Així doncs, al futur li demanaria no tenir tanta feina per les connotacions positives que té aquest desig  ;-)