Home Notícies i articles El Servei d'Inserció Laboral

15/02/2018

Lourdes Zambrana - Rosa Bernal
Responsables del SIL

En poques paraules, explica’m què és el SIL

És un recurs en el qual acompanyem en el seu itinerari de recerca de feina a les persones que ens deriven les entitats de Mambré. Des de la Fundació entenem que l’accés al mercat i l’estabilitat laboral són, juntament amb l’habitatge, les condicions bàsiques per poder assolir l’autonomia personal i social.

Què és per a tu el SIL?

Un espai que proporciona orientació, assessorament, accés a formacions, ofertes de feina,  participació en processos de selecció, contractes laborals, etc., un lloc on s’ajuda a recuperar una part important de la vida com és integrar-se de nou al mercat laboral, és recuperar l’esperança.

A qui / quan / quants hem atès

Al SIL atenem a persones en situació de sense llar que venen derivades de les entitats de Mambré i que estan preparades per incorporar-se al mercat laboral.

Durant aquests 10 anys el SIL ha atès a 1406 persones, aconseguint 421 contractes laborals en empreses, que representa feina per a un 30% de les persones ateses.

Què destacaries d’aquests deu anys del SIL

Sobretot destacaria les persones que han aconseguit un contracte de treball, els joves, els sèniors que pensaven que ja no tindrien lloc al mercat laboral i ho han aconseguit, les persones que han fet cursos per millorar les competències, o les que han decidit reorientar la seva vida laboral, buscant noves vies on trobar un lloc de feina.

Destacaríem també el canvi de local de la Fundació ja que va ser molt significatiu per al SIL, representant una millora qualitativa  a nivell de l‘equipament i, en conseqüència, una millora de la qualitat en l’atenció a les persones.

La incorporació l‘any 2012 al Programa Incorpora de l’Obra Social de La Caixa també va ser significativa, ja que ens va permetre accedir a ofertes de feina, cursos de formació, etc. L’entrada a l’Incorpora també va permetre la contractació d’una prospectora per fer  intermediació amb empreses, aconseguir més ofertes de feina per als nostres usuaris, i donar més oportunitats per accedir al mercat laboral.

Alguna cosa que t’hagi “tocat”

Han estat molts els moments, les experiències i les històries de vida que ens han commogut i de les quals hem aprés. Una en particular és la història d’una persona del SIL que, malgrat els avatars que ha viscut tant a nivell laboral com familiar, ha estat capaç de seguir endavant, amb dignitat i redirigint les dificultats envers un projecte, l’escriptura, que compagina amb la seva feina com a operari de muntatge industrial. Actualment té tres llibres publicats.

Una altra és la història d’una persona amb moltes dificultats per la inserció laboral (per edat, formació, idioma, etc) que va aconseguir feina fixa i en aquell moment li van diagnosticar una malaltia greu, de la qual s’està recuperant. Tot i no poder fer recerca de feina, pel seu estat de salut, manté la relació amb nosaltres. En una de les seves últimes visites ens comentava que la seva família era l’entitat que l’estava atenent i també nosaltres, la Fundació Mambré.

Alguna cosa que t’hagi “fet somriure”

Moltes situacions ens han generat riures i somriures, potser una d’entranyable que es repeteix  cada any és quan celebrem amb totes les persones del SIL el Tió per les festes de Nadal. Es converteix en una estona de companyonia, de xerrar i riure de manera distesa, menjar dolços i aprofitar perquè tots puguin marxar amb un regal.

Ens agrada molt també quan les persones que ja fa temps que estan desvinculades del Servei, venen a saludar-nos, explicar-nos com estan, a demanar-nos còpia del currículum... Per nosaltres significa que, d’alguna manera, per a ells som un punt de referència.

Què li demanes al futur?

Seguir oferint a les persones sense llar una oportunitat laboral, treballant colze a colze amb tots els que actualment ho fan possible, la nostra fundació, el programa Incorpora, els companys/tècnics amb els que treballem en xarxa, les empreses amb les que col·laborem,  les famílies ocupadores que han dipositat la seva confiança en nosaltres, l’altruisme del voluntariat, la generositat dels que creuen en el projecte...