Home Notícies i articles Una mirada a Mambré

16/01/2018

Meritxell Collelldemont
Directora de la Fundació Mambré

Per a una persona que no coneix la Fundació, podries explicar en quatre paraules què és Mambre?

Principalment ens dediquem a aconseguir i gestionar habitatges per a persones sense llar. Les quatre entitats que van crear fa deu anys la Fundació necessiten que hi hagi pisos preparats per a poder oferir una llar a les persones que estan atenent. En certa manera, podríem dir que som una immobiliària social.

Què es per a tu la Fundació Mambre

Mambré és treball en xarxa a favor de les persones sense llar, principalment en l’àmbit residencial. És el fruit d’una aposta d’Arrels Fundació, Assís Centre d’Acollida, la Companyia de Filles de la Caritat i l’Orde Hospitalari de Sant Joan de Déu, per cedir una part de les seves tasques de gestió residencial entenent que d’aquesta manera s’obtindran millors resultats.

Avui en dia el treball en xarxa forma part de l’estil propi de l’entitat, m’atreveixo a dir que hem anat avançant fins a fer del treball en xarxa un element essencial de Mambré, però alhora un element que es produeix amb tanta naturalitat que sovint ni tan sols en som conscients.​

Del zero a l’excel·lència, on creus que ens trobem en aquest moment?

Sempre és difícil posar una nota, l’èxit o el fracàs no el podrem mesurar per la quantitat de persones que atenem, ni per la quantitat d’habitatges que gestionem, ni tan sols per la quantitat de persones que no podem atendre.

Durant aquests deu anys la realitat ha canviat molt: quan Mambré va néixer, malgrat que el problema de l’habitatge ja era punyent a casa nostra, no n’hi havia gaire consciència. Més endavant la crisis posa el problema d’accés a l’habitatge sobre la taula, el fa més visible. Alhora passa a ser un problema que afecta a molts col·lectius de la nostra societat.

Ara, no tan sols hem d’atendre a persones que ho han perdut tot sinó que cal donar resposta a col·lectius amb pocs recursos que no poden pagar els preus que el mercat demana.

Durant aquests 10 anys ens hem anat adaptant a aquesta realitat tan canviant i hem buscat noves fórmules per tal que cada persona pugui trobar un lloc on viure de manera digne en cada moment de la seva vida segons les seves capacitats i possibilitats.

Crec que l’èxit apareix en el moment que la persona que estem atenent se sent a casa seva, quan sent que té una llar.

Que destacaries, a nivell personal, d’aquests deu anys de la vida de Mambre

És difícil escollir. Hi ha tants moments... Però possiblement l’inici de la Fundació és un moment important. Van ser uns anys amb alguns moments complicats, com gairebé sempre que s’inicia un projecte. Moments de molts esforços compartits, molts debats per definir un marc comú d’actuació que fos vàlid per les quatre entitats fundadores, molts aprenentatges, i també molta il·lusió.

Per a mi el sensellarisme era un món força desconegut aleshores, i vaig tenir la gran sort de poder-m’hi aproximar de la mà de persones amb molta experiència com en Manel Lecha, en Salvador Busquets, la Maria Luisa Pascual i la Josefina Bassets.

Alguna cosa que t’hagi “tocat”

Una de les sensacions més boniques que no em canso de sentir és quan entro en un dels habitatges de Mambré i hi trobo la gent vivint. La sensació que son senzillament persones -no persones sense llar- que fan el seu dia a dia a casa seva com qualsevol de nosaltres dóna molta satisfacció.

Com t’imagines el futur de Mambré.

Mambré haurà de ser allò que es necessiti que sigui. Es difícil definir què haurà de ser exactament en el futur i crec que és bo que sigui així, que no ens trobem restringits per uns límits preestablerts.

Cal tenir clars alguns conceptes que formen l’essència de Mambré com l’habitatge, el treball en xarxa, la dignitat,... i no ens podem oblidar que hem nascut de la mà d’unes entitats i que hem d’estar preparats per donar resposta a les seves necessitats canviants.

Haurem de continuar sent flexibles, amb capacitat d’innovació i adaptació. En un món en canvi permanent hem de saber adaptar-nos a la realitat de cada dia.

Hi ha molt camí per recórrer....